top of page
Writer's pictureBeni Kauhanen

Dinosauruksia tienvarressa - Wattipodin esittelyssä JäPy:n pitkänmatkanpyöräilijä Stefan Sirkiä

Stefan Sirkiä oli aikaisemmin intohimoinen sukeltaja, mutta lajin vaarat koskettivat liian läheltä. Stefu hurahti pitkänmatkanpyöräilyyn pari vuotta sitten ja on mennyt lajin parissa suoraan syvään päätyyn asti. Wattipodin seitsemännessä jaksossa Stefu kertoo yöpymisistään bussipysäkeillä ja kohtaamisistaan yöllisten dinosaurusten kanssa.


Randonneur-pyöräily on Ranskasta alkunsa saanut pyöräilymuoto, jossa ei kilpailla, vaan yritetään päästä maaliin annetussa aikarajassa. Kilpailun sijasta breveteillä ajetaan pitkiä matkoja ilman huoltoautoja tai muuta apua. Haasteena on ajaa pitkään, jopa useita päiviä, ja päästä perille ajoissa. Brevetin voi ajaa yksin tai yhdessä muiden kanssa, mutta vauhdin saa aina valita itse. Ruoka- ja lepotaukoja voi pitää niin usein kuin haluaa, kunhan vain pysyy aikarajassa.


Kuuntele Stefun vinkit pitkänmatkanpyöräilyyn Wattipodista! Wattipodi julistaa liikunnan ilosanomaa Järvenpään Pyöräilijöiden pilke silmäkulmassa. Reetan ja Benin seurassa tapaat mielenkiintoisia kuntoilijoita, joiden tarinoista voit ammentaa lisää watteja omaan elämään. Armoa ja ankaruutta, sopivassa suhteessa.


KUUNTELE STEFAN SIRKIÄN TARINA WATTIPODISTA TÄSTÄ.

Löydät Wattipodin myös SoundCloud ja iTunes alustoilta hakusanalla "Wattipodi".


Ruskan aikarajassa läpiajamalla saa Ruska-lippiksen. Ruskan onnistuneesti suorittaneet saavat numeron joka painetaan lippikseen. Tuo numero tarkoittaa kuinka mones Ruskan suorittanut olet. Ensimmäisenä vuonna ensimmäisenä maaliin ajanut Samuli Mäkinen sai numero 1. JäPy:n Stefan Sirkiä oli vuonna 2020 ensimmäistä kertaa Ruskaa ajaneista toisena maalissa saaden ensimmäisen vapaan numeron #30.


Ennen wattipodin vierailua Stefu suoritti tuhannen kilometrin brevetin halki Suomen kolmessa päivässä ja hänen tämän kauden päätavoite on Yötön 3000 heinäkuun alussa.


Stefu ajoi toukokuun lopussa 1000 kilometrin solo-brevetin kolmessa päivässä. "Yleensä mä ajan ensimmäisen yön samoilla silmillä ja nukun sitten seuraavana yönä, jos väsyttää" - kertoo Stefan pitkänmatkanpyöräilystä Wattipodin haastattelussa. Kartassa hänen toisen ajopäivänsä reilun 400 kilometrin etappi.



Stefanin pyörä on varustettu ns. dynamokiekoilla, jotka tuottavat virtaa valojen lisäksi mittariin ja myös laturiin. Stefu suunnittelee reitit pääasiassa kestopäällysteisiä teitä pitkin. Kuvassa hän on juuri kääntynyt kuutostieltä pohjoiseen Ruokolahden ja Rautjärven välillä.



Ulkopuolista apua ei breveteillä saa käyttää, vaan kaikki varusteet on kuljetettava mukana itse tai ostettava palveluntarjoajilta. Tällä reissulla Stefu testasi uutta telttaansa, joka on tässä pystytetty Pohjois-Karjalan maakuntaan Särkijärven ja Kajoonjärven väliselle kannakselle.



GPS jäljen lisäksi brevetillä on kerättävä leimoja kontrollipisteistä, joilla todennetaan suoritusta. Stefanin kolmen päivän reissu päättyi Kotkaan paikalliselle huoltoasemalle. LUE LISÄÄ PITKÄNMATKANPYÖRÄILYSTÄ TÄÄLTÄ. SEURAA STEFAN SIRKIÄ AJAMISTA STRAVASTA TÄÄLTÄ. LÄHDE: Randonneurs.fi

Comments


Viimeisimmät päivitykset
Seuraa hyvää seuraa
  • Facebook Basic Square
  • Strava icon.png
bottom of page